Global FC serang guna Roket, Pahang menangkis Guna Rakit

No comments
Screenshot_3
Ia seharusnya menjadi sebuah duel yang sarat tragedi,
Perkelahian klasik yang tak terkendali,
Nyawa menjadi taruhan
Dua kelompok manusia gasar bertempur demi survival. 
Mayat-mayat rebah bergelimpangan.
Sehinggakan sungai yang mengalir menjadi merah.
Di setiap sisi kau berpaling, kau hanya melihat percikkan darah..
Getir..

Tapi tidak.. bukan itu yang berlaku.
Sebaliknya pertembungan hidup mati di antara Global FC menentang Pahang FA ini tak ubah seperti melepaskan dua ekor ayam daging ke dalam gelanggang laga ayam.
Dan kita mengimpikan untuk melihat taji ayam daging sambar menyambar.
Sampai ke titik penamat pun, ternyata impian kita berakhir sia-sia.

Secara keseluruhannya, sejak awal Global FC  tanpa segan silu memperagakan keghairahan mereka memburu gol. Mereka kontrol permainan dan berhasil mencipta berberapa gerakan. Tapi di bahagian penyudahnya, kita dihidangkan dengan rembatan player-player lutut kembang yang entah ke mana hala tujunya.

Pahang pula turun dengan barisan pemain yang disusun dalam formasi menunggu bas di stesen pekeliling. Nampak seakan cuba bertahan, tapi mereka tak tahan apa-apa pun. Pemain Global FC boleh masuk keluar suka-suka je ke dalam kawasan kubu Pahang.

Sepanjang karier koi sebagai penyokong tegar bolosepok Italy, koi secara terbuka mengatakan gaya permainan bertahan Pahang adalah yang paling merepek yang pernah koi jumpa. Terutama bahagian clear bola tanpa guna akal fikiran tu, dalam tempoh 10 saat, bola akan kembali ke pihak lawan dan kita akan bertahan lagi, kemudian kita buat balik perangai clear macam tak pernah belajar dari kesilapan terdahulu, dan akhirnya kita akan ditekan dan ditekan dan ditekan sampai terpersuk masuk dalam kubur yang digali sendiri. Nasib baik je Global FC tak sempat tunjal kita masuk kubur tu. Kalau dalam falsafah bolosepak Italy, bola yang dirampas sewaktu bertahan akan dihold sekejap dan serta merta susunan bertahan mereka akan berubah ke posisi menyerang.

Gaya permainan bertahan Greece yang mengharap set-piece mungkin layak dikatakan gaya defensive paling pondan di dunia, dan gaya bertahan Chelsea adalah yang paling tak bermaruah. Setidak-tidaknya gaya bertahan ala-ala Paraguay tampak lebih bertamadun cuma saja mereka belum mencapai apa-apa trofi yang layak dibanggakan hasil dari gaya permainan mereka yang cenderung bertahan tu.

Tapi kenapa tak ambil gaya bertahan Costa Rica sebagai model? Mereka bertahan penuh disiplin dan hanya bersandarkan pada 2 atau 3 pemain untuk melakukan counter-attack yang pantas dengan hantaran bijak dan tepat. Berbanding Zainal yang membazir, meletakkan pemain-pemain offensif yang takde connection dengan pergerakan bola. Cuma nampak kelibat mereka berjogging ke hulu ke hilir tanpa matlamat. Baik awal-awal letak saja pemain-pemain bermentaliti defensif mengawal bahagian tengah. Ambil saja model defensif dua layer macam Greece. Takde lah diserang bertalu-talu macam tadi. Orang lain kalau bertahan , pasukan lawan kontrol bola tapi jadi buntu tak boleh membuat percubaan. Pahang punya bertahan setiap kali lawan bawak bola, konfem boleh try.

Dah lah.. malas lah cerita. Karang terbongkar pulok taktik koi yang bertaraf piala dunia tu. Bab taktik standet level-level Asia ni aok semua cari dalam portal bolasepak lain je la.

[caption id="attachment_835" align="alignnone" width="300"]DSC_0956 ayam ayam ayam ayammmmm[/caption]

 

No comments :

Post a Comment