Zaiza buktikan keengganan Zainal menurunkannya adalah tindakan yg betul

No comments
Justeru lawan dalam perlawanan kali ini adalah sebuah team misteri yang tak diketahui asal-usulnya. Namun Pahang tetap waspada. Setidak-tidaknya MISC MIFA berjaya menjejakkan kaki ke pusingan ketiga. Itu buktinya mereka lebih handal dari JDT yang tak berupaya melangkah sejauh ini.

Sedangkan di Pihak MISC MIFA pula, beraksi dalam TV pun dah dianggap satu pencapaian besar. Apatah lagi dapat bermain dengan Pahang pula tu, pasukan bertaraf Asia. Keponggahan barisan pemain Pahang mengadik-adikkan mereka sepanjang perlawanan tu pastilah menjadi kenangan manis yg sukar mereka lupakan.

Terima kasih kepada 2 gerakan Nwakaeme yang membuatkan Kojie dan Gopi kembali menemui sentuhan gol, ia bagaikan satu isyarat agar penyokong Pahang dah boleh menghela nafas lega.

Tapi nafas lega itu bertukar menjadi cerita seram ketika pembantu pengadil mengangkat substitute board menunjukkan pemain berjersi 17 bakal masuk ke padang. Peluh dingin menitis di dahi para penyokong Pahang di luar dan di dalam stadium atas dasar cuak. Mereka kenal betul siapa pemain berjersi no 17 tu, Zaiza. Para pemain Tok Gajah kenyit mata sesama sendiri, isyarat rahsia supaya kawal bola jangan sampai terkeluar padang. Buruk padahnya kalau terkeluar. Sebelum lempar bola ke dalam, mesti referee kasi pertukaran pemain dulu. Namun apa yg ditakuti itu berlaku juga.

Zaiza, anak emas PBNP. Di kalangan benchwarmer dia adalah ikon sejati. Ramai pemain simpanan Liga Super yang menjadikan Zaiza sebagai idola. Cakap je, bangku simpanan stadium mana di Malaysia ni yg tak kenal Zaiza. Terdapat juga khabar angin mengatakan Zaiza ada skil sekat serangan lawan dengan cara garu kepala je.

Kali ini Zaiza menggalas tugas last back. Satu tugas yg mudah je bagi pemain bertaraf bintang macam dia. Dia pun dah lama tak tayang skil garu kepala. First clear bola dah nampak rabannya. Kali kedua sentuh bola dibantainya passing ke penyerang lawan. Tapi Zaiza rilek je. Kali ketiga contact dengan bola dibantainya jatuhkan lawan sampai dapat freekick. Masa orang tu sepak freekick je terus Zaiza  garu kepala laju-laju untuk patahkan serangan kilat tersebut, tapi harammm. Sedar-sedar Pahang bolos mudah-mudah aje. Nyaris-nyaris lagi tak bolos kali kedua. Seminit dua sebelum ref tiup wisel penamat habis semua player Pahang berkerumun depan pintu gol sendiri sebab mereka tau skil garu kepala Zaiza memang tak boleh diharap.

Sebenarnya itu baru sedikit saja yang dapat dipersembahkan oleh Zaiza sebab masa suntuk. Banyak lagi skil-skil mistik yang dia tak sempat pamerkan malam tadi. Selalunya tak sah kalau dia tak hadiahkan sepakan penalti kepada pasukan lawan. Selain sepak meraban dan passing ke pasukan lain, Zaiza juga pakar dapatkan kad merah untuk diri sendiri. Ingatkan 2 tahun berlatih garu kepala kat bench ada la peningkatan. Rupanya macam itu juga la..

Tak hairanlah kalau Pahang gagal kekalkan semua piala kejuaraan dalam musim 2015 ni. Yang akan jadi menghairankan ialah kalau Pahang gagal kekalkan Zaiza di bangku simpanan straight hingga musim 2029 nanti. Biar sampai pencen tu la jadi pemanas bangku.

[caption id="attachment_657" align="alignleft" width="225"]BnRMswlCcAA_2w7 Zaiza tunjukkan jari ajaib yg selalu digunakanbeliau untuk menggaru kepala[/caption]

 

No comments :

Post a Comment